Random

Random
Apa apa saja

About Me

My photo
klang, selangor, Malaysia
bukan siapa siapa. cuma hamba YANG MAHA ESA..

Saturday 9 January 2016

Baik;Fitrah (Part Last)

Man dan Ijat baru pulang. Barang-barang yang baru dibeli cuma diletakkan di lantai ruang tamu. Mereka berdua duduk bersandar. Penat agaknya. 

"Amboi, penat bang?" Eyji angkat kening sebelah, sengih.

Man angguk. Ijat ubah posisi daripada duduk kepada baring mengiring. Paha Lupi yang tengah membaca dijadikan bantal. Lupi biarkan. 

"Ni dah asaq belum?" Qib tanya sambil laptopnya dibuka. Sekali lagi, Man cuma angguk. Ijat sambung balas dalam mata terpejamnya, "Kat surau mall tadi."

"Lepas solat maghrib, kita pi makan luar la. Then, kita terus gerak ke gig." Eyji beritahu apa yang disetujukan bersama Qib dan Lupi tadi. Sementara menanti masuk waktu maghrib, masing-masing buat hal sendiri. Qib dengan qitar, reka lagu dia. Man dan Ijat mengaji. Eyji pula ralit membaca. Lupi lipat bajunya yang dari semalam diangkat dari ampaian.

Tamat sahaja azan yang berkumandang, Eyji melaungkan iqamat. Giliran Ijat menjadi imam. Sepilah rumah, cuma kedengaran perlahan Ijat mengalunkan takbir dan bacaan

Kelima-lima mereka selesai solat berjemaah. Terus ke warung Pak Tam di yang terletak bersebelahan sahaja dengan Flat tempat mereka tinggal. Sambil makan, sambil borak-borak. Masing-masing tinggal lagi dua semester. Tak lama lagi cuti semester. Nanti mesti rindu gelagat masing-masing. Riuh tak pernah sudah. 

Dalam leka makan sambil berborak, masing-masing tak perasan jam dah menunjukkan pukul 8.35 pm. Azan isyak berkumandang. Masing-masing jadi kaku sekejap. Terus kelima-lima mata pandang Eyji, kemudian pandangan turun kepada jam tangan di pergelangan tangannya. "8.35 dah." 

Laju je masing-masing habiskan makanan. "Okay, jom!" Man bangun dulu.

"Aku bayarkan dulu la." Lupi laju ke kaunter pak tam.

"Okay dah. Jom." Ijat mengajak mereka mula gerak bila Lupi kembali semula ke meja makan mereka. 

"Cop, tapi tadi dah azan kan?" Eyji angkat kening sebelah. Semua angguk tersengih-sengih.

"Isyak dulu jom." Pandangan Eyji menghala ke arah surau flat mereka. Eyji jalan dulu ke surau. Yang lain atur langkah ikut sama menuju Surau As-Soddiqqin. 

                                                              --Tamat--

Ngeh ngeh. Tiga bahagian dalam masa satu hari. Kisah ini diinspirasikan oleh Allah melalui yayang hensem aku versi muslimat. Keh keh keh. 

Fakta dalam cerita ini adalah

- perkongsian daripada buku-buku yang dibaca oleh Eyji dan Lupi
- memang ada gig band Dish nanti kat shamim cafe, kat aloq setaq. Haha. 6 feb nanti. So, siapa nak pi nanti, ha pi la. Ada agcoco. kehkehkeh 

Siapalah yang tak nak jadi baik. kan?
Semua inginkan pengakhiran yang baik.
Semua nak yang baik-baik, senang cerita.
Semua nak menghala ke arah yang baik-baik.

Apa jadi dengan Iman? Adik si Eyji tu? Tunggu Fitrah;Baik (Part Iman). hahahahahhahaha seriyes weh seriyes. Tak expect pulak nak kembang-kembangkan cerita. Tapi idea datang tiba-tiba. 

Harap korang enjoy baca ni! Harap ada manfaat di balik cerita yang papentah dia ni. hahahahhaah Tunggu tau part Iman tu! Aku tak kira, tunggu jugak!

1 comment:

catatanku said...

Baru siap baca kesemua part..
Cukup bagus jalan ceritanya. .
Jd teringat kehidupan di penang.. hehe.. dok dengan kawan2. . Makan sama2. . Sharing cerita dan ilmu..
part paling tekenang bila saling kacau2 manja
Hehe